Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland
Publicatiedatum:
23 apr 2025Sluitingsdatum:
30 apr 2025Begindatum:
-Einddatum:
1 jun 2026Uren per week:
36Onze organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 630.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid.
Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken. Een stad waar je ruimte ervaart. Bij een organisatie die je vrijheid en verantwoordelijkheid biedt. Voor werk waar je uitdaging voelt. Zodat jij en de stad blijven groeien. Voor alle Rotterdammers.
De afdeling
De afdeling IM&P is onderdeel van directie Bestuurs- en concernondersteuning (BCO) / Innovatie, Informatie, Facilitair en Onderzoek (IIFO). De afdeling bestaat uit de teams Projecten, projectbureau en drie vakinhoudelijk gerichte teams, ingedeeld naar de verschillende functiegroepen van de afdeling. De functie behoort tot het team Strategisch Advies.
De drie vakinhoudelijk gerichte teams werken domeingericht in virtuele teams die de keten van vraagverheldering en analyse vormgeven. Deze virtuele, functionele teams bestaan in ieder geval uit strategische informatie adviseurs, informatie adviseurs, cluster informatie-architecten en decentrale information security officers. Nauwe samenwerking is er met andere i-professionals voor o.a. informatiebeheer, informatie gestuurd werken en functioneel beheer.
Omschrijving van de opdracht
De gemeentelijke wereld is in beweging. De digitale transformatie, gecombineerd met de doorlopende ontwikkelingen in een stad als Rotterdam, leidt tot veranderingen in onze informatiebehoeften. Als Strategisch Informatieadviseur (SIA) werk je vanuit de centrale ICT-organisatie (IIFO) binnen het team Strategisch Advies aan de prioritering en vraagarticulatie van een afgebakend portfolio in opdracht van een van de clusters van de gemeente. Samen met de clusters werken we aan het verbeteren van de dienstverlening aan burgers en bedrijven.
De SIA is vanuit de afdeling Informatiemanagement & Projecten (IM&P) binnen het cluster het aanspreekpunt voor de wensen op het gebied van informatievoorziening. Als SIA geef je het veranderportfolio vorm en stem je dit regelmatig af met de directie en portefeuillehouders van het cluster. Alle wensen die managers of gebruikers hebben voor nieuwe of gewijzigde informatievoorziening, worden aan jou voorgelegd. Je bent dan ook hét loket en stuurt op een integrale benadering van de vraagarticulatie vanuit verschillende disciplines. Daarnaast speel je een belangrijke rol in het proactief adviseren over ontwikkelmogelijkheden als gevolg van concern brede ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van generieke ICT of technologische ontwikkelingen. Je bouwt een relevant netwerk op met vakgenoten binnen en buiten de gemeente Rotterdam.
Je bewaakt de kwaliteit van de producten die door projecten worden opgeleverd. Samen met collega’s draag je bij aan de verdere professionalisering van het vakgebied binnen Rotterdam, onder andere door een bijdrage te leveren aan informatiebeleid, onder architectuur werken, portfoliomanagement en de ontwikkeling van generieke ICT-voorzieningen (bijv. IAM, Logging & Auditing). Je levert vakmatige advisering aan de lijnmanagers bij investeringsbesluiten. De SIA houdt zich, tenslotte, naast deze werkzaamheden ook bezig met inhoudelijk aansturen, sparren en coachen van directe vakcollega’s.
Kandidaat omschrijving
Jij bent van informatiemanagement op topniveau en weet collega’s te adviseren in een wereld van continue veranderende informatiebehoeften. Door jouw inzet kunnen de burgers van Rotterdam gebruik maken van een optimale dienstverlening.
Competenties:
Jij bent met uitstek iemand die altijd zijn ogen en oren open heeft voor technologische en maatschappelijke ontwikkelingen. Je hebt een scherp oog voor de mogelijkheden en onmogelijkheden van informatietechnologie én voor mensen. Je bent in staat om vragen van de clusters te inventariseren, te begrijpen, te prioriteren en te vertalen in (generieke) ICT-oplossingen. Je bent stressbestendig en kunt goed omgaan met de politieke context van een gemeente en je bent een verbinder tussen de diverse i-vakgebieden. Je bent strategisch denker en partner voor cluster directie en management en daarom weet je goed mondeling en schriftelijk te communiceren op verschillende niveaus. Je werkt klant- en resultaatgericht en bewaakt de grote lijnen. Tot slot heb je een stevige en resultaatgerichte persoonlijkheid die goed in staat is analytisch en integraal te denken.
Eisen
Je hebt een afgeronde WO- opleiding in de richting van Informatica of Business- en Informatiemanagement of Bedrijfskunde;
Je hebt bewezen werkervaring als strategisch informatie adviseur in het fysieke domein;
Je hebt minimaal drie jaar werkervaring op het gebied van informatiemanagement en business analyses en het opstellen van adviezen, business cases en/of programma van eisen;
Je hebt aantoonbaar ICT-kennis om effectief te communiceren met technisch specialisten op applicatieniveau. Dit blijkt uit jouw CV en het verificatiegesprek;
Je hebt kennis van en werkervaring met procesinrichting en methodieken als Lean/Agile.
Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden die je weet in te zetten voor het opbouwen en onderhouden van jouw relatienetwerk. Dit blijkt uit jouw CV en het verificatiegesprek.
Gunningcriteria
Je hebt kennis van en werkervaring met IT-architectuur en Informatiebeveiliging;
Je hebt kennis van mogelijkheden en functionaliteiten van Microsoft 365 producten en diensten;
Je kennis en werkervaring met portfoliomanagement.
Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
20 % prijs
80 % kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden. Elke inschrijving is bedoeld voor één kandidaat. Inschrijver dient per kandidaat een aparte offerte in te dienen.
Aanvullende informatie
Thuiswerkbeleid: Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaatst op een gemeentelijke locatie.
Werklocatie: Wilhelminakade 179, de Rotterdam
Let op!: Deze functie is niet geschikt voor een zzp’er of zzp via intermediair.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.