Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland
Publicatiedatum:
17 apr 2025Sluitingsdatum:
28 apr 2025Begindatum:
1 jul 2025Einddatum:
30 jun 2026Uren per week:
36Opdracht omschrijving
Het LOCC is opgericht in 2005. Wij ondersteunen crisispartners bij incidenten, crises of calamiteiten, of bij de dreiging daarvan. Dit doen we door hen te voorzien van relevante en actuele informatie en door de samenwerking tussen partners te coördineren. Het gaat daarbij om bovenregionale, nationale of internationale crises. Ook kunnen overheden en crisisorganisaties bij ons een verzoek indienen voor extra bijstand (de extra inzet van mensen en/of middelen).
De afgelopen jaren is de wereld van crisisbeheersing behoorlijk veranderd. Door enkele landelijke crises ontstond de ambitie om de informatievoorziening en de coördinatie te verbeteren. Daarvoor is KCR2 (Knooppunt Coördinatie Regio’s-Rijk) ingesteld. Doel is om via een betere operationele informatiedeling de bovenregionale en landelijke coördinatie bij een crisis beter te laten verlopen. In KCR2 werken veiligheidsregio’s, het Rijk en crisispartners doorlopend samen. Het bestaande LOCC zal straks de basis vormen voor de nieuwe organisatie en een brug zijn tussen landelijke en regionale crisispartners. Zo maken we samen Nederland veiliger.
Medewerkers van het LOCC-KCR2 zijn ervaren professionals afkomstig van verschillende hulpdiensten en crisispartners zoals Politie, Brandweer, Defensie, GHOR, Veiligheidsregio, gemeenten, NCTV, en het RIVM. Het LOCC telt ongeveer 35 personen en maakt deel uit van het ministerie van Justitie en Veiligheid en is gevestigd in Zeist, onder één dak met diverse andere organisaties op het gebied van crisisbeheersing.
De organisatie heeft een overzichtelijk besturingsmodel met vier domeinen. Vier domeinen en elk domein wordt aangestuurd door een domeinmanager.
Deze opdracht/rol valt binnen het domein Informatie en analyse. Informatie en analyse richt zich, in samenwerking met het domein preparatie en advies (“wat”) op vertaling van de informatiebehoefte (“hoe”) naar de totstandkoming van een Multibeeld en Landelijk operationeel beeld.
Informatiemanagement & Analyse is de komende jaren ondersteunend aan de transitie naar de nieuwe organisatie met een centrale positie binnen de algemene kolom van de crisis beheersing. Om dit effectief en toekomst bestendig te kunnen inrichten en ondersteunen zal dit team zich bezig houden met een aantal gedifferentieerde vraagstukken, projecten en producten. Hier toe loopt nu een aanbesteding. Deze aanbesteding betreft een strategisch advies over informatiemanagement en -voorziening in crisisbeheersing en publieke veiligheid op bovenregionaal en landelijk niveau, inclusief gerelateerde financiële verantwoording. De kandidaat zal een begeleidende rol nemen ten behoeve van de gunning van de lopende aanbesteding.
Voor de kandidaat geldt de volgende opdracht / werkzaamheden:
Een visie (document ten behoeve van een gunning) Informatie & Analyse samen met primaire (nader te bepalen) partners en de markt. Om zo tot een gezamenlijke visie van informatiemanagement in de crisisbeheersing te komen die breed uitgedragen wordt door alle partners.
Het volledig traject begeleiden ten behoeve van de uitvoering van de gunning.
Aanspreekpunt voor de interne organisatie ten behoeve van de uitvoering van de gunning.
De implementatie en de uitvoering van de aanbevelingen naar aanleiding van het visie document.
Doelstelling
De kandidaat participeert in het komen tot een visiedocument ten behoeve van informatiemanagement in de crisisbeheersing.
Begeleiden en implementeren van de activiteiten/aanbevelingen voor de komende 24 maanden naar aanleiding van het visiedocument.
Verantwoordelijkheden
De kandidaat is verantwoordelijk voor het participeren in het team om te komen tot een visiedocument.
De kandidaat is verantwoordelijk als aanspreekpunt voor de interne organisatie gedurende de uitvoering van de gunning.
De kandidaat is verantwoordelijk voor begeleiden en implementeren van de projecten en producten voortvloeiend uit het visiedocument.
Contacten
Interne medewerkers.
De organisatie die de aanbesteding gegund krijgt.
Diverse partners in het crisisdomein (de partners worden nader bepaalt).
Opleiding
Eis:
De kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond diploma op WO-niveau op het gebied van crisismanagement of veiligheidsmanagement of politicologie.
Professionele kennis en werkervaring
Eisen:
De kandidaat heeft minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen een soortgelijke functie.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie met minimaal 10k+ medewerkers in een soortgelijke functie.
Wensen:
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het verrichten van onderzoeksopdrachten en adviesopdrachten in een soortgelijke functie.
De kandidaat heeft minimaal één jaar aantoonbare werkervaring met het begeleiden van aanbestedingstraject(en) in een soortgelijke functie.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen crisisbeheersing.
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen informatiemanagement.
Competenties
Probleemanalyse:
Signaleert problemen, zoekt en herkent belangrijke informatie, rafelt vraagstukken uiteen en legt verbanden tussen gegevens.
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit:
Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.
Visie:
Vormt zich een beeld van de toekomstige ontwikkelingen. Concentreert zich op de hoofdlijnen en formuleert de langere termijn doelstellingen en de strategische planning om in te spelen op de ontwikkelingen.
Kwaliteitsgerichtheid:
Stelt hoge eisen aan de kwaliteit van het eigen werk. Is voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren.
Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid:
Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk.
Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-07-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 30-06-2026 voor 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Uurtarief
Maximaal: € 97,- Inclusief alle kosten, exclusief BTW.
Aanvullende informatie
Screening AIVD B
Voor deze opdracht is een AIVD B screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht. Dit kan maximaal 8 weken duren waardoor bovenstaande startdatum een fictieve startdatum betreft. Starten kan zoveel eerder als mogelijk, na doorlopen van de screening
let op!: Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om door een ZZP'er uitgevoerd te worden.
Een mooi project of interessante opdracht gevonden? Nadat jij je als freelancer hebt aangemeld kan je je direct op de opdracht inschrijven, waarna wij met jou afstemmen of dit dé volgende uitdaging voor je is.