Junior Privacy Officer

Provincie Zuid-Holland

Zuid Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag, Nederland

TIJDELIJK
Sluit over 17 dagen
95 13 - 20 Zuid-Holland

Publicatiedatum:

23 apr 2025

Sluitingsdatum:

14 mei 2025

Begindatum:

16 jun 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

13 - 20

Eenheid Privacy
De eenheid Privacy is in 2022 opgericht om de organisatie te ondersteunen en te begeleiden om het gewenste privacyvolwassenheidsniveau te behalen en heeft hierin al enkele stappen gezet. Provincie Zuid-Holland staat nu voor de uitdaging om het niveau van privacyvolwassenheid binnen de organisatie te verhogen. De provincie heeft de ambitie om uiterlijk op 31 december 2026 volwassenheidsniveau 3 (CIP) te bereiken en zoekt daarom (tijdelijke) versterking. Wij zijn op zoek naar een junior privacy officer die onze organisatie kan helpen om te groeien in privacyvolwassenheid.

Omschrijving van de opdracht
In deze functie ben je samen met je collega’s van de Eenheid privacy verantwoordelijk om de collega’s binnen de provincie te ondersteunen bij het voldoen aan de geldende privacywetgeving. Je geeft invulling aan de doelstellingen van het strategisch privacybeleid en adviseert de organisatie op tactisch en operationeel niveau over de inrichting van privacy en mogelijkheden om aan de AVG te voldoen. Je vertaalt dit naar procedures en zorgt voor duidelijke handleidingen en richtlijnen waarmee de collega's op de werkvloer vooruit kunnen. Ook neem je initiatieven om je zichtbaarheid binnen de organisatie te vergroten en om draagvlak te creëren voor privacy.

Binnen de functie van junior privacy officer heb je de volgende taken:

  • Signaleren, analyseren en adviseren over privacy risico’s, ontwikkelingen en behoeften;

  • Advies en uitleg geven over de AVG en gerelateerde wet- en regelgeving;

  • Ondersteunen bij de afhandeling van datalekken;

  • Ondersteunen bij de afhandeling van verzoeken van betrokkenen;

  • Ondersteunen bij het uitvoeren van Data Protection Impact Assessments (DPIA);

  • Opstellen en verbeteren van privacy gerelateerde processen binnen de provincie;

  • Ondersteunen bij het opstellen en bijwerken van het register van verwerkingen en

  • Ondersteuning bieden bij het afsluiten van verwerkersovereenkomsten.

Eisen
Door het indienen van een inschrijving verklaart de Inschrijver zich akkoord met alle hieronder genoemde eisen:

  1. Beschikbaarheid:
    De aangeboden kandidaat is gedurende de periode van 16 juni 2025 tot 31 december 2025 beschikbaar voor gemiddeld 13 tot 20 uren per week voor de uitvoering van de werkzaamheden en is flexibel inzetbaar. De kandidaat moet op 16 juni 2025 kunnen starten, of in onderling overleg op een ander te bepalen datum;

  2. Vormvereiste CV:
    De inschrijver heeft het Curriculum Vitae van de kandidaat uitsluitend beschreven in bijgevoegd ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0001487’ en toegevoegd in tabblad ‘aanmelding’ op het aanbestedingsplatform. Alleen CV’s die in het aangeboden format worden ingevuld, worden beoordeeld.
    NOOT apart bijgevoegde CV’s (zoals in eigen format) worden niet meegenomen in de beoordeling.

  3. Vormvereiste invulformulier Kwaliteit:
    Per subcriterium staat voorgeschreven hoeveel A4 u ervoor mag gebruiken in het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025- 0001487’. Bevat uw uitwerking meer dan het gestelde maximum aantal pagina’s, dan worden de pagina’s die meer zijn dan het gestelde maximum niet beoordeeld;

  4. Vormvereiste Tarief:
    Bijlage ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0001487’ wordt ingevuld en apart bijgevoegd in tabblad “aanmelding” op het aanbestedingsplatform;
    BELANGRIJK: Uurtarief mag ENKEL ingevuld worden in het voornoemde ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0001487’ zodat de kwaliteit beoordeeld kan worden zonder kennis van het Uurtarief.

  5. Bandbreedte opdrachtwaarde en integrale uurtarief:
    Het aangeboden uurtarief bedraagt in het ‘Invulformulier Uurtarief DOS-2025-0001487’ minimaal €75,00 en maximaal €95,00 exclusief BTW inclusief alle overige kosten, bijvoorbeeld reis- , verblijf-, telefoon- en parkeerkosten;

  6. Kennis en expertise:
    Uit het ‘Invulformulier Kwaliteit DOS-2025-0001487’ blijkt minimaal dat de kennis en expertise van de aangeboden kandidaat aantoonbaar en verifieerbaar is (middels opleidingen, cursussen, werkervaring) beschikt over:

    • Afgeronde juridische of andere voor de opdracht relevante opleiding op HBO-niveau;

    • Minimaal 1 jaar werkervaring in de afgelopen 3 jaar als privacy officer of een vergelijkbare werkervaring;

    • Aantoonbare kennis van en ervaring met het toepassen van de AVG en andere relevante wet- en regelgeving op het gebied van bescherming van persoonsgegevens en het toepassen hiervan.

    • Aantoonbare kennis van en ervaring met het opstellen van/meewerken aan (pre-)DPIA’s en/of het registreren van verwerkingen en/of onderzoek verrichten in het kader van datalekken.

  7. Verklaring omtrent gedrag (VOGnp):
    De inschrijver zal in het geval deze de opdracht gegund krijgt een VOGnp (algemeen risicoprofiel) van de teamleden aanleveren via het aanbestedingsplatform binnen 4 weken na definitieve gunning. Het aanvragen van de VOGnp kan inschrijver zelf doen of hiervoor een dienstverlener inschakelen.

    • Provincie Zuid-Holland ondertekent het aanvraagformulier voor de VOG niet. Raadpleeg voor instructies hierover hoofdstuk 2 van het openbare document Aanvraagformulier Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

    • Selecteer bij de aanvraag het algemeen screeningsprofiel als uitgangspunt. Aanvullend vinkt u, op basis van de aard van de toekomstige werkzaamheden, de relevante risicogebieden aan

EMVI: Prijs-Kwaliteitverhouding
PZH hanteert het gunningcriterium ‘Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) - variant de Beste Prijs-Kwaliteitverhouding (PKV)’. De verhouding voor deze uitvraag is conform onderstaande:

  • Kwaliteit 80 punten

  • Uurtarief 20 punten
    Het aangeboden uurtarief bedraagt minimaal €75,00 en maximaal €95,00 exclusief BTW (inclusief alle overige kosten) ) en bij elke Euro hoger dan €75,00, geldt een mindering van 1 punt.

Competenties
Uit de door de inschrijver ingediende stukken en het verificatiegesprek blijkt dat de kandidaat minimaal over de onderstaande competenties beschikt. Deze competenties staan in relatie met de wijze waarop de opdracht moet worden uitgevoerd.

  • ZORG VOOR KWALITEIT Hoge kwaliteitsnormen hanteren voor doelstellingen, processen en resultaten, streven naar voortdurende verbetering.

  • PROBLEEMANALYSE Signaleren van problemen, herkennen van belangrijke informatie, verbanden leggen tussen gegevens. Opsporen van mogelijke oorzaken van problemen, zoeken van terzake doende gegevens.

  • DOELGERICHT HANDELEN Formuleren en uitdragen van heldere doelstellingen en resultaten en deze als leidraad nemen voor het eigen handelen.

  • COÖPERATIEF GEDRAG Bijdragen aan een gezamenlijk resultaat, ook wanneer de samenwerking een onderwerp betreft dat niet direct van persoonlijk belang is.

  • MONDELING PRESENTATIE Ideeën en feiten in begrijpelijke taal aan anderen duidelijke maken, gebruikmakend van terzake doende communicatiemiddelen.

  • INITIATIEF Kansen signaleren en ernaar handelen. Liever uit zichzelf beginnen dan passief afwachten.

Gunningscriteria
Om het Invulformulier Kwaliteit te kunnen verifiëren en om te beoordelen of de werkzaamheden naar tevredenheid zijn uitgevoerd wordt kandidaat verzocht in het format SMART referentie(s) van één of meer projecten toe te voegen. De PZH behoudt zich het recht voor om zonder tussenkomst en/of toestemming van de gegadigde de referentieopdracht te verifiëren bij één of meerdere referenties. De informatie die hierbij wordt gegeven wordt in de beoordeling meegenomen.

  1. Mate van aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als privacy officer

    • Meer dan 1 jaar en minder dan 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als privacy officer (0 punten);

    • Meer dan 2 en minder dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als privacy officer (10 punten);

    • Meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar als privacy officer (20 punten);

  2. Mate van aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorgaan in de afgelopen 3 jaar

    • Minder dan 1 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorgaan in de afgelopen 3 jaar (0 punten);

    • Meer dan 1 en minder dan 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorgaan in de afgelopen 3 jaar (5 punten);

    • Meer dan 2 aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorgaan in de afgelopen 3 jaar (15 punten);

  3. Mate van aantoonbare kennis van en ervaring met digitalisering, IT-processen en informatiebeveiliging in de afgelopen 3 jaar in een zakelijke omgeving

    • Minder dan 1 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met digitalisering, ITprocessen en informatiebeveiliging in een zakelijke omgeving in de afgelopen 3 jaar. (0 punten).

    • Meer dan 1 jaar en minder dan 2 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met digitalisering, IT-processen en informatiebeveiliging in een zakelijke omgeving in de afgelopen 3 jaar. (10 punten).

    • Meer dan 2 jaar aantoonbare kennis van en ervaring met digitalisering, ITprocessen en informatiebeveiliging in een zakelijke omgeving in de afgelopen 3 jaar. (15 punten).

  4. CV: Visie op de rol van privacy officer
    Aanvullend op het CV van de kandidaat, verzoeken we u in maximaal 1 A4 uw Visie op de rol van privacy officer te schetsen m.b.t. de voorliggende opdracht. Denk hierbij aan wat u kunt inbrengen in onze organisatie, hoe u te werk gaat en wat uw aanpak is.
    Tip: Visie o.a. illustreren met voorbeelden van andere opdrachten waarin u een vergelijkbare rol heeft gehad.

    • Sluit geheel niet aan op de voorliggende opdracht en biedt geen meerwaarde in de uitvoering van de functie (knock-out);

    • Sluit deels aan op de voorliggende opdracht en biedt minimale meerwaarde in de uitvoering van de functie (5 punten);

    • Sluit grotendeels aan op de voorliggende opdracht en biedt meerwaarde in de uitvoering van de functie (15 punten);

    • Sluit volledig aan op de voorliggende opdracht en biedt grote meerwaarde in de uitvoering van de functie (30 punten).

Aanvullende informatie

  • Verlengingsoptie: De inhuur loopt tot en met 31 december 2025 en kan daarna 1 maal met 3 maanden worden verlengd.

  • Plaats tewerkstelling: Provinciehuis in Den Haag.

  • Gemiddeld aantal uren inzet: Gemiddelde inzet van de uitvoerende uren naar eigen inzicht, zoals beschreven in het aangeboden plan van aanpak. De uren zijn flexibel uit te breiden/aan te passen afhankelijk van gezamenlijke overeengekomen planning. De maximale opdrachtwaarde blijft van kracht, dit mag niet overschreden worden.

  • Locatie waar verificatiegesprek plaatsvindt: Zuid-Hollandplein 1, Den Haag (Provinciehuis)

Let op!: Met de inwerkingtreding van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties en het vervallen van de VAR-verklaring is er risico ontstaan bij de aanbestedende diensten met betrekking tot schijnzelfstandigheid en de afdracht van belastingen. Om dit risico te beperken vragen wij bij inzet van ZZP’ers de modelovereenkomst te ondertekenen door de in te zetten ZZP’er. In dit kader stelt de aanbestedende dienst nadrukkelijk dat:

  • Opdrachtnemer als zelfstandige werkzaamheden verricht en expertise heeft op het gebied van de voorliggende verder omschreven werkzaamheden en bereid is deze buiten dienstbetrekking ten behoeve van de Opdrachtgever te verrichten;

  • Als gevolg van het voornoemde geen hiërarchische aansturing zal plaatsvinden;

  • Opdrachtnemer over eigen apparatuur beschikt voor de uitvoering van zijn/haar werkzaamheden;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7:610 e.v. BW;

  • Opdrachtgever en Opdrachtnemer uitdrukkelijk niet beogen een aanstelling in dienst van Opdrachtgever in de zin van artikel 1 Ambtenarenwet jo. B.1 CAP tot stand te laten komen.

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.