Informatiemanager

Gemeente Purmerend

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

LOONDIENST
Sluit over 6 dagen
Geen maximum 32-36 Noord-Holland

Publicatiedatum:

29 mrt 2025

Sluitingsdatum:

8 apr 2025

Begindatum:

-

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

32-36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Mocht je momenteel een dienstverband invullen bij een advies- of detacheringsbureau, dan kunnen wij (met akkoord van jouw huidige werkgever) jou aanbieden op deze opdracht. Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening. Ook kan je bij ons in dienst om deze opdracht in te vullen.

Organisatie 
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk. Team Informatievoorziening is volop in ontwikkeling en zet actief in op het borgen van een toekomstbestendige informatiehuishouding.

Omschrijving van de opdracht
Jij wordt ingezet op de verdere ontwikkeling van de informatievoorziening; je brengt de wensen en prioriteiten voor verbeteringen in de informatievoorziening scherp in kaart door gesprekken te voeren met diverse stakeholders op alle niveaus binnen de organisatie. Op basis daarvan stel je analyses en scenario’s op.

Vervolgens onderzoek en toets je, in samenwerking met het team, hoe deze oplossingen passen binnen ons IT-landschap en voldoen aan eisen rondom privacy en informatiebeveiliging. Daarbij houd je rekening met de inrichtingsprincipes vanuit onze IV-strategie. Naast actuele vraagstukken richt je je op de doorontwikkeling van de informatievoorziening om deze naar een hoger niveau te tillen. Vanuit een stevige expertise op het gebied van informatiemanagement benader je vraagstukken integraal.

Tijdens deze opdracht ben je onder andere verantwoordelijk voor:

  • Het uitbrengen van adviezen en schetsen van scenario’s voor vraagstukken over informatievoorziening. Je betrekt hierbij de benodigde disciplines, zoals proces- en projectmanagers, iso’s, privacy officers en vakspecialisten;

  • Het fungeren als sparringpartner voor proceseigenaren met als doel optimalisatie en harmonisatie van proces- en informatiestromen;

  • Het opstellen van de domeininformatiepannen voor het komende jaar, samen met domeindirecteuren en teammanagers

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van informatiemanagement;

  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als informatiemanager bij een overheidsorganisatie;

  4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met strategische advisering op het gebied van informatiemanagement;

  5. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare werkervaring als informatiemanager bij een overheidsinstantie (25 punten);

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met procesmanagement op het gebied van IT en Informatiemanagement bij een gemeente (25 punten);

  3. Aantoonbare kennis van én werkervaring met het opstellen van een proces-, en informatiearchitectuur (benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering op het gebied van informatie management (20) punten);

  5. Je geeft in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (10 punten).

Competenties

  • Analytisch: je doorgrondt makkelijk complexe informatievraagstukken en stelt kritische vragen om tot de kern van gebruikersbehoeften te komen. Vervolgens weet je deze te vertalen naar toepasbare adviezen die aansluiten bij de behoeften van de organisatie.

  • Communicatief sterk: je brengt je adviezen helder en overtuigend over op verschillende niveaus binnen de organisatie en laat stakeholders begrijpen wat wel en niet mogelijk is.

  • Proactief: je denkt in oplossingen, neemt initiatief en denkt vooruit om de informatievoorziening in onze organisatie toekomstgericht te verbeteren.

  • Enthousiast: je inspireert graag gebruikers en vindt het leuk om hen te begeleiden in IT-vernieuwingsprocessen.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit is voornamelijk op locatie (Stadhuis Purmerend)  en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 11 april 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 10 april 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Purmerend mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Purmerend. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is). 

Hoe werkt het?

Onze voordelen
Wil jij als freelance informatieprofessional ook de voordelen en kansen ervaren die wij jou kunnen bieden? Lees hier meer!
Collega's
Je kunt altijd terugvallen op collega informatieprofessionals als je hulp nodig hebt.
Handige formats
Maak gebruik van bewezen formats en voorbeelden die wij beschikbaar stellen.
Relevante kennis
Wij hebben relevante kennis van de markt. Zo blijf jij altijd op de hoogte.
Netwerk
Profiteer van ons netwerk van opdrachtgevers en professionals.
Punten sparen
Gedurende jouw opdracht spaar je voor opleidingspunten, te gebruiken bij GO Opleidingen.
Vakblad abonnement
Krijg gratis een abonnement op het vakblad Informatieprofessional.